Welk vet?
De discussie over ‘nurture of nature’ zal wel altijd voortduren. Deze is in feite ook zo oud als de weg naar Rome. Ver voor de ontdekking van het DNA werd de discussie al gevoerd. Deze discussie gaat over het volgende: worden wij door aangeboren factoren of worden wij door omgevingsfactoren bepaald.
Het is natuurlijk beide het geval. Wij worden bepaald door zowel nurture als nature.
Maar het meest interessant is natuurlijk welke invloed we zelf op onze gezondheid hebben, de nurture dus, ofwel onze leefstijl. Ons DNA ligt nu eenmaal vast. De keus is tussen volledig fatalisme aan de ene kant en de veel positievere kijk van actie, aanpassing van leefstijl aan de andere kant.
Recent bleek weer dat we zelf een belangrijke invloed hebben op onze gezondheid. Dat het niet alleen het DNA is wat ons bepaald. Het bleek opnieuw dat onze leefstijl, in dit geval de samenstelling van vetten in onze voeding de expressie van genen beïnvloedt. Dat is dus de plaats waar nurture en nature elkaar raken. Gen activiteit, dus de werking van ons DNA wordt bepaald door leefstijl.
Spaanse wetenschappers van de Universiteit van Cordoba onderzochten de effecten van verschillende vetten op de expressie van genen die bepalend zijn voor (laaggradige) ontsteking en plaque stabiliteit. Beide factoren zijn van groot belang voor respectievelijk de ontwikkeling van atherosclerose ( vaatvernauwing ) en vaataccidenten ( hersen- en hartinfarcten). Laaggradige ontsteking is niet alleen verbonden met tal van ziekten zoals vaatziekten maar ook met veroudering. PMID: 22085595
Het onderzoek
Twintig gezonde ouderen volgden gedurende drie weken, achtereenvolgens drie verschillende diëten
(1) Mediterrane voeding verrijkt met enkelvoudig onverzadigde vetzuren in virgin olijfolie
(2) Een dieet met veel verzadigd vet;
(3) Een laag vet hoog koolhydraten dieet, verrijkt met meervoudig onverzadigde omega3 vetten
Resultaat
Het mediterraan dieet veroorzaakte de laagste genexpressie m.b.t. ontstekingsreacties (the p65 subunit of NF-κB, TNF-α), en de laagste genexpressie m.b.t. plaquestabilteit ( MMP-9). Het mediterrane dieet met enkelvoudig verzadigd ( omega-9 ) vet, ofwel oliezuur deed het dus ook beter dan het dieet met de extra koolhydraten en meervoudig onverzadigde omega 3 vetten.
Het onderzoek suggereert dat het mediterrane dieet leidt tot de laagste ontstekingsgraad bij oudere mensen.
Een normale activiteit van het immuunsysteem, dus de afwezigheid van ontstekingsreacties is essentieel voor onze gezondheid . Het mediterrane dieet was in dat opzicht in dit onderzoek het beste.
Het suggereert dus ook dat vetten in de vorm van virgin olijfolie niet alleen superieur zijn aan verzadigde ( dierlijke ) vetten, maar ook aan meervoudig onverzadigde vetten ( dieet verrijkt met omega 3) wanneer deze met een koolhydraatrijke voeding gegeten worden.
sure, omega 9 vetzuren, olijfolie dus..