Gezonde voeding voor een gezond lichaam en gezonde geest !

 


Fruit en groenten beschermen hart, bloedvaten, hersenen en huid !



Mediterraan eten is rijk aan groenten, fruit en olijfolie en verlaagt de kans op het overlijden als gevolg van vele ziekten waaronder kanker en hart en vaatziekten !


Gezonde hersenen door groente ! 


Rimpels voorkomen ?
Eet minder suiker, vlees en zuivel.
Eet meer groente, olijfolie, vis groente en volkoren granen !
 

 

                                          Nieuwsbrief december 2004


Nog eens fruit en groente

Inleiding
Het bewijsmateriaal stapelt zich op.  Gezonde voeding is van fundamenteel belang voor uw gezondheid; zowel voor uw lichamelijke gezondheid als voor uw geestelijke gezondheid.  U ontkomt er niet aan. Wat Hippocrates al wist wordt nu bewezen.
Momenteel wordt in de wetenschap ook steeds meer het belang van groente en fruit ingezien. In de 'schijf van vijf'  komt qua voedingsmiddelen alleen nog voor : groente, fruit en volkoren granen in de vorm van brood. Het boord is toegevoegd omdat dit zo lekker vult en men dus minder neiging heeft te gaan snoepen. Het enige dat daarnaast dus overblijft;  inderdaad: fruit en groenten. De rest van de schijven gaat over: hoe en wanneer.
Als we studie maken van bevolkingsgroepen die lang en gezond leven zoals Hunza's en Okinawa's, zien we dat deze mensen altijd voldeden aan bepaalde voorwaarden: 1. ze leefden een ontspannen leven 2. er is sprake van een sterke gemeenschapszin 3. men gebruikt een natuurlijke onbewerkte voeding 4. men gebruikte een behoorlijke portie fruit en groente.
In onze maatschappij leven maar weinig mensen een ontspannen leven. Van gemeenschapszin is niet veel meer over. Natuurlijke onbewerkte voeding is voor de meeste mensen een klein deel van hun voeding en uit cijfers blijkt dat we steeds minder vers fruit en verse groenten eten. Moeten we ons dan nog verbazen over de verontrustende ziektestatistieken en de exploderende kosten in de gezondheidszorg? We leven een heel onnatuurlijk leven met alle gevolgen van dien zowel voor onze lichamelijke als voor onze psychische gezondheid
Uit tal van onderzoek blijkt dat granen, groenten en fruit ons kunnen beschermen tegen onze onnatuurlijke levensstijl.

Mediteraan dieet
In 2003 verscheen er een onderzoek in het gerenommeerde medische tijdschrift The New England Journal of Medicine . (N Engl J Med 2003; 348(26):2599-608).
 In het onderzoek werden meer dan 2200 Griekse volwassenen gedurende bijna vier jaar gevolgd. Van de Grieken die het mediterrane voedingspatroon het beste naleefden, had 33% minder hart  en vaatziekten en overleed 24% minder aan kanker dan van de groep die minder mediterraan aten. De traditionele mediterrane voeding bevat vele componenten:   groenten, fruit, granen, noten, olijfolie, wijn bij de maaltijd, vis en zuivelproducten. Vlees en pluimvee staan slechts zelden op het menu. Uit de statistische analyse bleek dat juist de combinatie van alle voedingsonderdelen een veel groter positief effect had dan wanneer gekeken werd naar de afzonderlijke componenten. Eerdere studies gaven al aan dat mensen uit mediterrane regio's langer leefden dan Noord-Amerikanen en mensen uit Noord Europa. Ook was al vastgesteld dat de mediterrane voeding erg goed is voor patiënten met bijvoorbeeld een hartkwaal. Het lijkt er dus op dat deze voeding goed is voor zowel gezonde als zieke mensen.


Gezonde hersenen
In een dierexperiment met ratten bleek in 1998 dat aanvulling van de rattenvoeding beschermt tegen aftakeling van de hersenen. Spinazie deed het erg goed. J Neuroscience 1998; 18;19:8047-8055
Een groep van 344 Fischerratten kreeg gedurende een periode van acht maanden een standaardvoer waaraan spinazie-extract, aarbeien-extract of vitamine E was toegevoegd. Spinazie en aardbeien zijn rijk aan antioxidantia. Na acht maanden werden acht tests voor hersenfuncties bij de ratten uitgevoerd. Hieruit bleek de sterkste vertraging van verouderingseffecten in de hersenen bij zeven van acht parameters geassocieerd met spinazie-extract in het voer.Aardbeien-extract en vitamine E waren over het geheel genomen ongeveer in gelijke mate beschermend.

Veel groente eten en een hoge inname van vitamine E en vitamine C verminderen de kans op Alzheimer, zo blijkt uit een Nederlands onderzoek. (World Alzheimer Congress, Washington, juli 2000)
Dr. Marianne Engelhart toonde aan dat de kans op dementie door vitamine E met 17% daalde. De kan op Alzheimer daalde zelfs met 19%. Voor vitamine C gold respectievelijk 9% en 18% en voor groente 19% en 18%. Aan het onderzoek werkten bijna 5.400 mensen mee van 55 jaar en ouder. Uiteindelijk kregen 146 van hen Alzheimer en 29 werden dement.  Dr. Engelhart werkt aan de Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.
World Alzheimer Congress, Washington, juli 2000


Gezonde bloedvaten
Mensen die dagelijks minstens drie porties groenten en fruit eten, verlagen hiermee de kans hart en vaatziekten te ontwikkelen of te overlijden.( Am J Clin Nutr 2002; 76(1):93-99 )
Onder leiding van dr Lydia Bazzano onderzocht men aan de Tulane University in New Orleans de invloed van verschillende voedingsmiddelen op de ontwikkeling van een aantal hart- en vaatziekten. Zij analyseerden de gegevens van ruim 96.000 mensen tussen de 25 en 74 jaar die meededen aan de eerste National Health and Nutrition Examination Survey Epidemiologic Follow-up Study. Tussen 1971 en 1975 werden met behulp van een vragenlijst de eetgewoonten van deze proefpersonen vastgesteld. Op dat moment kwamen er geen hart en vaatziekten onder de proefpersonen voor. In de gemiddeld negentien jaar die hierop volgden werd het aantal gevallen van hart en vaatziekten en het aantal sterfgevallen als gevolg van deze ziekten aan de hand van medische dossiers en overlijdensakten bijgehouden. De resultaten werden gepubliceerd in de American Journal of Clinical Nutrition. In vergelijking met mensen die aan het begin van het onderzoek minder dan één portie groente of fruit aten, hadden degenen die meer dan drie porties groente en fruit aten 27% minder kans getroffen te worden door een beroerte, 42% minder kans te overlijden aan een beroerte, 24% minder kans te overlijden als gevolg van een ischemische hartziekte, 27% minder kans te overlijden aan een hart  of vaatziekte en een 15% lager risico te overlijden aan welke oorzaak dan ook.


Rimpelpreventie ?
In een onderzoek is de invloed van voeding op rimpelvorming onderzocht (J Am Coll Nutr 2001; 20(1):71-80 )
De huid is een lichtgevoelig orgaan waar onder invloed van (zon)licht en zuurstof uit de lucht vrije zuurstofradicalen worden gegenereerd. Huidcellen kunnen door gevormde lipidenperoxiden schade oplopen welke uiterlijk kenbaar wordt als rimpels. De vraag is in hoeverre protectieve factoren zoals antioxidanten en essentiële vetzuren uit de voeding hierop van invloed zijn. In de Food Habits in Later Life-studie worden de voedingsgewoonten van 2000 personen van 70 jaar en ouder, afkomstig uit Australië, Griekenland, China, Japan en Zweden onderzocht. Een deel van de studie richtte zich op huidmetingen via microtopografie van de rug van de hand en de voedselinname in het afgelopen jaar via vragenformulieren. In het algemeen bleek de actinische (door ultraviolet licht) schade van de huid geassocieerd met een beschermend effect van ingenomen vitamine C, vitamine A en mineralen zoals calcium, magnesium, ijzer en zink. Van de vetzuren bleek een beschermend effect voor mono-onverzadigde vetzuren, bijvoorbeeld oliezuur uit olijfolie. Voor de soort voedsel werd gevonden dat een hoge consumptie van vlees, suiker en zuivel een ongunstige invloed had op de actinische schade van de huid. Olijfolie, peulvruchten, vis, groenten en granen waren significant protectief en verklaarden 20% van de gevonden variatie. Ten aanzien van de vorming van rimpels door blootstelling aan zonlicht bleken deelnemers uit Zweden de gaafste huid te hebben gevolgd door Grieken uit Australië, Grieken uit Griekenland en Anglo-keltische Australiërs. Hierbij bleek de factor voeding 32% van de variatie te voorspellen. Dat suiker en suikerhoudende producten bijdragen aan een verminderde conditie van de huid zou kunnen samenhangen met de glykosylering van eiwitten in de huid. Uit de studie kan geconcludeerd worden dat de vorming van rimpels in de huid bij een aan zonlicht blootgestelde groep ouderen van diverse ethnische achtergrond te beïnvloeden is via het voedingspatroon.

Strekking:
Voor een gezond hart, gezonde bloedvaten, gezonde hersenen en een gezonde huid,  ( en ter preventie van kanker ):
Eet royaal fruit en groente. Beperk de hoeveelheid vlees, zuivel en suiker. Neem af en toe vis, of eet vegetarisch. Gebruik weinig vet en neem als vet vooral olijfolie en lijnzaadolie of walnootolie.  Zorg voor voldoende beweging en ontspanning.

Gezonde geest ?
zie volgende nieuwsbrief

(Terug) naar overzicht